شیر کنترل فشار

شیر کنترل فشار

در هر سیستم و مدار هیدرولیکی شیر های کنترل فشار هیدرولیک وجود دارند. وظیفه اصلی این نوع شیر ها محافظت از پمپ و مدار در برابر افزایش فشاری است که به صورت ناخواسته امکان بروز آن در مدار وجود دارد. عمده ترین و پرمصرف‌ترین شیر های کنترل فشار هیدرولیک رلیف ولو ها، ردیوسینگ ها، آنلودر ها و کانتربالانس ها می‌باشند که با توجه به نیاز مدار به کار گرفته می‌شوند. این نوع شیر ها مانند شیر های کنترل جریان با روش نصب به صورت سرراهی، بلوکی و زیرشیری تولید می‌شوند.

شیرهای کاهنده فشار که در زمره پرکاربردترین و مهم ترین انواع شیرآلات هیدرولیک قرار می گیرند، همانطور که از نام آن ها پیداست برای کاهش فشار در سیستم های هیدرولیک به کارگیری می شوند. این شیرها در ساختار خود از بخش هایی نظیر بدنه شیر، پلانچر، فنر، پیچ و مهره نصب و عنصر مهمی با عنوان پیچ تنظیم فشار تشکیل شده اند.

در مواقع خاص که فشار مایعات سیستم هیدرولیک تحت عوامل مختلف از حد مشخص بیشتر می شود، به گونه ای عمل می کند که با تنگ شدن گلوگاه شیر، فشار مایع رفته رفته کاهش یافته و به حد مطلوب برای سیستم برسد.

میزان فشار مورد نظر در این قطعات، توسط پیچ تنظیم فشار تعیین می شود و عملکرد شیر به نحوی پیش می رود که فشار موجود سیستم را تا حد فشار مطلوب کاهش دهد و ثابت نگه دارد.

شیرهای فشارشکن یکی از عناصر کاربردی در جلوگیری از خراب شدن اجزای یک سیستم هیدرولیک در اثر فشار بسیار زیاد و بیشتر از حد مایع هستند. عملکرد این دسته از شیرآلات کنترل فشار به گونه ای است که در موارد مورد نیاز وارد عمل شده و با تغییر جریان مایع، موجب افت فشار و حذف خطر خرابی سیستم می شوند.

رلیف والو یا همان شیر فشارشکن در دو نوع قابل تنظیم و غیرقابل تنظیم طراحی و ساخته می شود. در ساختار شیرهای فشارشکن نیز فنری تعبیه شده است که به هنگام افزایش فشار در سیستم، این فنر بسته می شود و عامل اصلی افت و کاهش فشار خواهد شد.