اتصالات تبدیلی و برنجی

 اتصالات تبدیلی و برنجی

برنج به دلیل خواص فیزیکی و جنس مرغوبی که دارد به یکی از اتصالات پر کاربرد در صنایع مختلف تبدیل شده است. علاوه بر این، با توجه به مشخصات تبدیل برنجی و نقطه ذوب و مقاومت مکانیکی بالای برنج موجب شده است تا به آلیاژی پرمصرف تبدیل گردد. یکی از مزایای اتصال برنجی، عدم تغییر رنگ و کاهش میزان ساییدگی در این نوع تبدیل نسبت به تبدیل فلزی می­باشد.

در پاسخ به این سوال که تبدیل برنجی چیست، باید اشاره کرد که یکی از کاربردی­ترین و پر مصرف­ترین قطعات در سیستم­های تاسیساتی و تهویه، اتصالات و تبدیل برنجی می­باشند. استفاده از فلز برنج در صنعت به دلیل مزایایی که دارا است، طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است. این اتصالات، به منظور وصل کردن خطوط سیال و یا تغییر جهت مورد استفاده قرار می­گیرند.

یکی از انواع تبدیل برنجی، تبدیل برنجی روپیچ، توپیچ می­باشد که­ قطعه ­ای استوانه ­ای شکل است که به منظور وصل کردن دو لوله که همراستا و دارای قطر مشابهی باشند، به کار برده می­شود. تبدیل برنجی­های مختلفی بسته به نوع، جنس و نیز بسته به کاربرد آن وجود دارند که برای موقعیت­های مختلف کاری طراحی و تولید شده اند. این نوع اتصال، بین دو لوله ای است که همراستا با یکدیگر قرار دارند و یکی از لوله ­ها از درون و دیگری از خارج رزوه عبور کرده­اند. این اتصال مواقعی کاربرد دارد که اتصال دو لوله با اندازه قطرهای متفاوت مدنظر باشد.

تبدیل برنجی مناسب، بر اساس مشخصات تبدیل برنجی، فشار و مشخصات سیستم باید مشخص گردد. شرایط محیطی که قطعه مورد نظر در آن قرار است استفاده شود، باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. از انواع اندازه و سایزهای مختلف تبدیل برنجی می­توان به تبدیل 1/4 به 1/8، 3/8 به 1/8، 3/8 به 1/4، 1/2 به 1/8و … اشاره کرد.