شیرهای فرمان 2-2

 شیرهای فرمان 2-2

 

شیر پنوماتیک براي كنترل جريان استفاده مي‌شود. در سيستم پنوماتيک، جريان با فشار هواي فشرده شده كار مي‌كند. شيرهاي پنوماتيك انواع مختلفي دارند و براساس كارآيي و نوع ساخت، داراي يك يا چند پورت هستند. هواي فشرده شده از يك پورت وارد شده و باعث كار كردن محرك خواهد شد. در واقع شير پنوماتيكی با سيگنال فشار ورودي، ديسك يا استوانه را به حركت در مي‌آورد.

شیر برقی با آب بند دیافراگم NBR غالبا برای کنترل جریان آب به کار می روند.

یکی از امتیازات شیر دیافراگمی نسبت به سایر تیپ ها ، عبور کامل جریان(دبی)
از شیر، بدون هیچ گونه افتی است . به عنوان مثال اگر از شیر برقی ۱ اینچ استفاده می کنیم ، آب با دبی ۲۵ میلیمتر جریان خواهد داشت.

در نظر داشته باشید که شیر های دیافراگمی برای عمل کردن در حالت نرمال بسته بودن شیر، به حداقل نیم بار فشار نیاز دارند. پس اگر در سیستم ، قبل از شیر هیچگونه فشاری وجود ندارد ، به جای شیر دیافراگمی باید از سایر تیپ ها استفاده نمایید (شیر توپی موتوری ، شیر برقی سوزنی.

وجود سنگریزه در آب باعث اختلال در عملکرد دیافراگم می گردد . اگر آبی که در سیستم جریان دارد دارای املاح و رسوب است حتما قبل از شیر برقی ، شیر صافی نصب کنید. در صورت اختلال در عملکرد شیر به علت وجود سنگ ریزه ، شیر را باز کرده و رسوبات به وجود آمده را تمیز کنید تا به سادگی این مشکل برطرف گردد.
در صورتی که حرارت آب دائما بیشتر از ۷۰ درجه است بهتر است از شیر برقی پیستونی یا سوزنی استفاده کنید . دیافراگم اگر به طور متوالی در معرض حرارت بالا باشد به مرور زمان فرم خود را از دست می دهد.

انگل ولو پنوماتیک یا شیر زاویه ای پنوماتیک

 

انگل ولو به شیر پنوماتیکی که به صورت زاویه ای و با یک عملگر سر خود روی آن باشد می گویند. کارایی انگل ولو همانند بقییه شیر های پنوماتیک است به صورتی که با فرمان دادن توسط اکچیتوری که روی انگل ولو قرار دارد به صورت تیغه ای مسیر را برای عبور هوا یا بخار یا مایعات باز کرده و با فرمان بعدی مسیر بسته خواهد شد.