پمپ پره ای

پمپ پره ای هیدرولیک

اگر بخواهیم پمپ پره ای هیدرولیک را از لحاظ ساختار فیزیکی مورد بررسی قرار دهیم. باید بگوییم که این پمپ ها از یک روتور و چندین پره ساخته می شوند.
معمولا پمپ کارتریجی هیدرولیک با یک هسته می باشند و همین عامل باعث شده است سر و صدای این پمپ ها کم باشد و در واقع این موضوع تبدیل به یک مزیت در رابطه با این پمپ ها شده است.
پره ها در داخل روتور قرار گرفته اند و حرکت آن ها به صورت شعاعی می باشد. سرعت حرکت این پره ها را می توان از 1000 تا 2000 دور دانست حتی در برخی مدل های آن سرعت پره ها به 2400 دور هم می رسد.
عملکرد پمپ کارتریجی یا پره ای هیدرولیک به صورت پمپاژ آزاد است و این موضوع به عنوان یکی از مزیت های دیگر این پمپ ها مطرح می باشد.
بازدهی حجمی که برای پمپ کارتریجی در نظر می گیرند چیزی حدود 85 تا 90 درصد می باشد که برای بازدهی کلی باید گفت این مقدار به دلیل نشتی که درروتور پایین وجود دارد به 75 تا 80 درصد می رسد.

نحوه کار پمپ کارتریجی هیدرولیک:

اگر بخواهیم در مورد عملکرد پمپ کارتریجی صحبت کنیم می توان گفت هنگامی که پمپ کارتریجی هیدرولیک شروع به کار می کند فاصله ی بین روتور و رینگ در نیم دور چرخش اولیه محور بیشتر می شود و در نتیجه انبساط حجمی در آن ایجاد می شود و همین انبساط حجمی فشار را کاهش داده و باعث افزایش مکش می شود. با ایجاد مکش، سیال به سمت ورودی پمپ انتقال داده می شود.
در نیم دور دوم یا ثانویه فضای بین پره ها کاهش پیدا کرده و باعث می شود سیال با فشار بالاتر به طرف خروجی هدایت شود.
برای این که در طی این عملیات مکش، در پمپ کارتریجی حباب ایجاد نشود، باید قسمت مکش را در درجه ی 0/1 یا 0/2 تنظیم کرد. فشار ایجاد شده در پمپ پره ای در طی این عملیات حداقل باید به 0/8 برسد.
در پمپ های کارتریجی به وسیله ی تنظیم دستی و به کمک رینگ بادامکی، مقدار خروج از مرکز قابلیت تنظیم خواهد داشت. در کارتریج پمپ هیدرولیک برای ایجاد ارتباط بین پره ها از پین های فشاری یا فنر های سبک استفاده می کنند.
پمپ پره ای هم مانند سایر پمپ ها به صورت موازی و سری در بازار موجود می باشند. برای اتصال سری باید ظرفیت هر دو پمپ با هم برابر و در واقع خروجی یکی از پمپ ها خروجی پمپ دیگر باشد. در واقع در این نوع اتصال، پمپاژ با دو برابر فشار انجام خواهد گرفت.