پرشر سوئیچ (سوئیچ فشار)

پرشر سوئیچ (سوئیچ فشار) Pressure Switch

 

سوئیچ فشار که به آن پرشر سوئیچ Pressure Switch نیز می گویند به عنوان یک ابزار مهم و تاثیرگذار در سیستم‌های پیچیده و چند بخشی استفاده می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در برقراری ایمنی و کنترل اوضاع داشته باشد. سوئیچ فشار به عنوان یکی از تجهیزات ابزار دقیق شناخته می‌شود که انواع مختلفی دارد و در هر کدام از آنها از یک سیستم خاص استفاده می‌شود. در واقع به این شکل نیست که شما فقط با یک پرشر سوئیچ و با یک ویژگی خاص مواجه باشید، بلکه هر کسی با توجه به نیاز خود می‌تواند یکی از گزینه‌های مختلف آنها را انتخاب کند. پرشر سوئیچ ‌ها در کنترل فرآیند و سیستم‌های پیچیده مانند پالایشگاه‌ها بسیار مهم هستند و حتی در مورد آب و گاز هم قابل استفاده هستند.

سوئیچ اختلاف فشار مکانیکی وسیله‌ای کارآمد جهت کنترل فشار در فن‌ها، دمنده‌ها و داکت‌ها و کانال‌ها و به طور کلی در صنایع HVAC/R است.
از طریق دکمه تنظیم آن می‌توان رنج مورد نظر را در محدودۀ فشار قابل اندازه‌گیری توسط این دستگاه را انتخاب کرد ( ps4500، ps1500، ps600، ps500 ، ps300، ps200).

واحد اندازه‌گیری PS براساس پاسکال بوده و مناسب برای هوا بر گازها (غیرخورنده) می‌باشد. در دمای 85℃…20- قابلیت نصب داشته و دارای ابعاد 105×73×63mm است. جنس بدنه از ABS، قاب از PC، کانکشن داکت‌ها از ABS بوده و دارای نرخ حفاظت IP54 است.

کمیت فشار یکی از رایج ترین متغیرهای اندازه گیری در سیستم های کنترل صنعتی است . به همین دلیل روش های مختلفی برای تعیین و اندازه گیری آن وجود دارد . اندازه گیری فشار می تواند شامل اندازه گیری فشار بخار ، فشار آب تزریقی ، فشار کندانسور ، فشار روغن و …. باشد . اندازه گیری فشار نه تنها برای کنترل و مانیتورینگ خود این کمیت مهم است بلکه برای اندازه گیری پارامترهای دیگری از قبیل سطح و دبی در روش های اختلاف فشار نیز اهمیت دارد. مانوستات یکی از تجهیزات متداول در زمینه ابزار دقیق می باشد که متشکل از یک مانومتر یا گیج فشار و یک پرشر سوئیچ است که می تواند روی یک یا چند فشار مختلف تنظیم شود و سیگنال را به تجهیزات مورد نظر ارسال نماید . در واقع پرشر سوئیچ بر اثر فشار جریان عبوری عملکردی را در سیستم فرمان می دهد. اغلب پرشر سوئیچ ها به صورت تفاضلی عمل کرده و در صورت رسیدن اختلاف فشار به حد معین سوئیچ می دهند . حال این سوئیچ ها ما را از رسیدن فشار به مقادیر مورد نظر اطلاع می دهند.