خنک کن – رادیاتور

خنک کن – رادیاتور

 

خنک کننده روغن هیدرولیک یا رادیاتور خنک کننده روغن:

  یکی از قطعات مهم در ماشین آلات است که برای کاهش دما در ماشین آلات ساخته شده است. یکی از وظایف اصلی این رادیاتور که به آن کولر روغن هیدرولیک هم گفته می شود، پایین آوردن دمای روغن های سوختی در ماشین آلات می باشد.

انواع خنک کننده روغن هیدرولیک

به طور کلی چندین نوع کولر برای سیستم های خنک کننده روغن هیدرولیک وجود دارد که البته شناخته شده ترین و متداول ترین آن ها خنک کننده روغن هیدرولیک هوا خنک می باشد.
در این مدل یعنی سیستم های هوا خنک، گرما با استفاده از جریان هوا از بین خواهد رفت و هوای سرد به درون مایع داغ داخل منتقل خواهد شد.

یکی از مزایای خنک کننده روغن هیدرولیک هوا خنک نداشتن هزینه های اضافی و داشتن یک محیط ساده می باشد.

نوع دیگر این رادیاتور خنک کننده روغن با استفاده از سیستم های آب خنک یا مبدل های حرارتی می باشد که باعث می شود تا دمای آب کم شود. این سیستم در مقایسه با نوع هوا خنک از نظر ظرفیت هزینه کمتری دارد و به صرفه تر می باشد.همچنین می توان در محیط های مختلف نیز قابل استفاده می باشد زیرا دمای محیط را تغییر نمی دهد.اما نکته ای که در مورد رادیاتور خنک کننده روغن هیدرولیکی وجود دارد این است که برای تمیز شدن معمولا به آب تمیز نیاز دارند و در طولانی مدت نیز برای تعمیر پر خرج خواهند بود و باعث ایجاد هزینه های بالا خواهند شد.

انواع خنک کننده روغن یا روغن سردکن هیدرولیک

  • اویل کولر هوا خنک
  • اویل کولر آب خنک

خنک کننده های هوایی و آبی دو نوع اصلی از مبدل های حرارتی هستند. در تصویر زیر نحوه عملکرد اویل کولر هوا خنک را مشاهده می کنیم. لازم به ذکر است که معمولا خنک کننده های هوایی (اویل کولر های هوا خنک)، روغن هیدرولیک را از درون لوله های متصل به پره ها پمپ می کنند. این نوع مبدل ها می توانند دبی هایی تا 200 گالن بر دقیقه را از خود عبور دهند. استفاده از فن در خنک کننده های هوائی، موجب افزایش نرخ انتقال حرارت می گردد.