شیر کنترل دبی

شیر کنترل دبی

شیرهای کنترل دبی هیدرولیکی (فلو کنترل) در اثر کنترل و تعیین دبی جریان عبوری سرعت هیدرولیک را کنترل و نیز تعیین می نماید. این نوع شیرهای هیدرولیکی می توانند دبی را در یک و یا دو جهت کنترل نمایند.زمانیکه کنترل دبی تنها در یک جهت مد نظر باشد، از فلوکنترل های دو راهی استفاده می شود. لازم بذکر است که هر چه دبی عبوری را کمتر کنیم در واقع گلویی ایجاد شده سطح مقطع کمتری داشته و این باعث افت فشار خواهد شد که در این حالت دبی اضافی از رلیف تخلیه خواهد گردید.
شیر کنترل دبی هیدرولیکی یکی از اجزای مهم و اساسی سیستم هیدرولیک است.و از گروه شیر هیدرولیک می باشند.
کنترل والو شیر کنترل دستگاهیست برای کنترل فشار (دبی) جهت جریان سیال به تجهیزات هیدرولیک (جک یا هیدروموتورها ) شیرهای کنترل هیدرولیکی معمولا به چند دسته تقسیم میشوند.
از شیرهای کنترل دبی جهت تنظیم اندازه روغن ارسالی به نقاط مختلف سیستم هیدرولیک استفاده می شود. در ادامه با انواع متداول شیرهای کنترل جریان و عملکردشان و همچنین برندها ی مختلف آشنا خواهید شد.نکته قابل تامل این است که استقرار درست شیرهای کنترل دبی در محل مناسب، بازدهی بهینه سیستم را بهمراه دارد.

شیرهای کنترل دبی از نظر ظاهری معمولا یا به صورت کج و یا افقی است و داخل شیرهای کنترل دبی به نوعی طراحی شده است که مناسب عبور جریانات و سیال می باشد. و سیال عبوری نیروی هیدرولیکی از خود تولید می کند که این نیرو تامین کننده نیروی لازمه جهت کنترل کردن شیرهای کنترل دبی است.یا در واقع باید گفت که شیرهای کنترل دبی را جریان سیال عبوری هدایت و کنترل می نماید.